2.el
2.el araçlarınız değerinden alınır, satılır..
Otomobilin motorundan şanzımanına,
kaportadan döşemesine kadar dikkatle inceleyin. Mümkünse satın almaya bir
otomobil tamircisi ile gidin.
Otomobilin çalıntı olup olmadığını
anlamak için motor ve şase numaralarını, ruhsattaki motor ve şase numaraları
ile karşılaştırın. Çalıntı otomobil aldıysanız ödediğiniz paradan olacağınız
gibi, çalmadığınızı ispatlayana kadar uğraşmanız gerekecektir.
Otomobili mutlaka deneyin. Tanıdığınız
bir tamirci veya kaportacıya götürüp kontrol ettirin. Kaza geçirip sonradan
toplanmış olabilir.
Vergi numarası uygulaması sayesinde artık
ruhsatı üzerinize almamak gibi bir durum söz konusu değildir. Yine de aykırı
uygulamalar olabilmekte. Bunun için mutlaka Ruhsat sahibi ile anlaşmaya
çalışın.
Otomobil sahibi ile anlaştığınızda,
otoyu ücretini ortaklaşa ödeyeceğiniz bir otoparka teslim edin. Trafik Şube Müdürlüğü’nden
otomobilin hilesiz olup olmadığını öğrendikten sonra, otomobilin sahibi ile
birlikte otomobili çözün.
Son zamanlarda rent a car
şirketlerinden kiralananlar oto pazarında satılmakta. Bu otomobilleri alan
kişiler ise mağdur durumda kalabiliyorlar.Bu nedenle otomobilin sicilini
araştırmadan asla kaparo vermeyin.
ALMAYI DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ OTOMOBİLE BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCE:
Eski elbiselerinizi giyin:
Yeni elbiselerinizi kirletmekten çekindiğiniz için
onlardan çok daha pahalıya malolacak arızaları göremeyebilirsiniz. yanınızda
ellerinizi silecek bez ya da kağıt havlu alın
Diğer gerekli malzemeler:
Cep feneri
Bulabilirseniz küçük bir mıknatıs
Küçük bir not defteri
Kalem Ekteki çeklist’in (kontrol
listesi) fotokopileri
Bulabilirseniz bir “Buji Anahtarı”
PÜF NOKTALARI
Her zaman otomobile bakmaya gündüz
gidin!
Yağmursuz bir hava işinizi daha da
kolaylaştıracaktır.
Eğer mümkünse otomobilin geceyi
geçirdiği yere gitmeyi tercicih edin, bu size ilk çalışmadaki sorunları
gösterecektir.
Satıcıya otomobil hakkında hiçbir şey
sormaktan kaçınmayın.
Kontrol için yeterli zaman ayırın,
aceleci davranmayın
Deneme sürüşünü mümkünse 20-50
kilometre hızla bir duvar boyunca yapın, Duvardan yankkılanan ses alışılmamış
gürültüleri duymanıza yardımcıı olacaktır. Eğer bir aracınız varsa bu kontrolü
daha önceden kendi arabanızla test edip kulağınızı eğitebilirsiniz.
Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika
önce gidin, otomobil için yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Mümkünse size
yardımcı olacak bir arkadaşınızı yanınıza alın
DIŞ GÖRÜNÜŞ - KAPORTA
Otomobilin etrafında gezerek pas çürük
ve boya hatalarını görmeye çalışın, ağır hasar görmüş bir arabayı dahi onarmak
mümkündür. Ancak mükemmel onarım her zaman mümkün değildir.
Otomobile her iki tarafından boylu
boyunca bakın otomobilin üstündeki yansımalar bozuk olmayan kesintisiz bir hat
izlemelidir. Onarım görmemiş bir otomobil, çıtaları düz bir hat izliyor ve boya
üzerindeki yansımalar düzgün değildir. Onarım görmüş bir otomobil; kaporta
üzerindeki yansımalar düzgün değil.
Otomobilin kapı ile çamurluk aralarında
üst ve alt aralıklarına dikkat edin üst ve alt aralıklar arasında fark
olmamalıdır.
Cam kenarını ve kapı açma
kollarını/kilitlerini gözden geçirin; buralardaki boya hatalarını ya da
kauçuk/metal aksam üzerindeki boya kalıntılarını bulmaya çalışın, bu tür izler
otomobilin tekrar boyandığını gösterir.
Kapıları açıp kapı iç kenarlarında
kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerlerde boya izleri
arayın. Kaputu açıp kaput bağlantı menteşelerindeki cıvata kenarında boya
sıyrılma veya yer değiştirme izlerine bakın. Çamurluk ağızlarına, marşpiye
altına paslar için bakın.
Mıknatısınızı otomobilin değişik
yerlerine (özellikle köşelerine ve tavanına) yapıştırın; mıknatısın değişik
çekim gücü gösteriyorsa, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu ve aracın
anarıma girdiğini gösterir.
Otomobilin dört köşesine gidip yukarıdan
aşağıya sallamaya çalışın ve bırakın sağlıklı bir süspansiyon (amortisörler)
1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten sonra duracaktır.
Aynı akstaki lastiklerin hepsi (ön arka
çiftler) aynı marka ve model olmalıdır.
Otomobile dışardan bakın düz bir
zeminde öne-arkaya veya sağa sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde
sorun vardır.
MOTOR (ÇALIŞMAZKEN)
Kaputu, motor çalıştırmadan açıp motora
ve kablo demetlerine dikkatlice bakın yağ sızıntılarını ve sonradan bantlanmış
kabloları tespit etmeye çalışın, sonradan bantlanmış kablolar gelişi güzel
yapılmış onarımları işaret eder.
Yağ kapağını açın ve fenerinizle
içeriyi görmeye çalışın içerideki parçalar yağlı fakat kurumsuz, temiz
olmalıdır.
Yağ çubuğunu çekip ucundaki yağın
rengini kontrol edin yağ eğer yeni ise koyu sarı olması çok önemli değildir.
Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip içinde çok küçük metal
parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın; eğer metal parçalar hissederseniz
motorun durumu sağlıklı değildir.
Motor kayışlarını ve su seviyesini
kontrol edin. Bunu yapmak için radyatör kapağını açmanız gerekecektir. Bu
koşullarda motorun soğuk olduğundan emin olun; sıcak su yanıklara yol açabilir.
MOTOR (ÇALIŞIRKEN)
Motoru çalıştırın; kolay çalışıp
çalışmadığını kontrol edin, 3-5 dakika gaza basmadan çalıştırın bu sırada
olağandışı sesleri dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan
gazın rengine bakın;
Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını
ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir (bu durum satıcı tarafından daha yoğun
bir motor yağı 30 numara-konarak veya bir motor katkısı konarak berteraf
edilebilir ancak bu durumda da buji kontrolü size gerçeği söyleyecektir.)
Siyah renkli duman motorun gereğinden
fazla yakıt tükettiğini gösterir; motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.
Yoğun beyaz duman silindirlere su
karıştığını gösterir, motorun açılması gerekmektedir.
Motor eğer soğuksa az miktarda beyaz
duman ve bir miktar su damlaması normaldir. Çünkü zaten benzinin yanmasıyla bir
miktar su oluşur.
Motor ısındığında rolantide motorun normalin
üstünde sarsılıp sarsılmadığını kontrol edin Eğer sarsılıyorsa düzensiz
ateşleme veya yakıt kesintisi olmaktadır. Ateşleme sistemi veya yakıt sistemi
bakımı gerektirir.
Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen
sesi dinletin patlat susturucu veya egzoz sızıntılarını belirlemeye çalışın.
SÜRÜŞ TESTİ
1.vitesi takın ve el frenini bırakmadan
otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın otomobil hareket ederse el freni
çalışmıyordur buna dikkat edin. Hareket etmezse el frenini indirip hareket
edin. Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var demektir.
Otomobili hareket ettirdikten sonra
hızlanmadan önce henüz 1. vitesteyken yavaşça frene basıp frenlerin çalışıp
çalışmadığına bakın. Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.
Otomobili sürün ve sesini başta
belirtildiği gibi dinlemeye çalışın, olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi
sesleri tespit etmeye çalışın.
Tek seferde 180 derecede dönüş
yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin aks
uçları aşınmışsa dönerken tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde bu
tıkırtılar kesilecektir.
Düz bir hatta giderken kontrollü bir
şekilde direksiyonu bırakın otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun
vardır. Düz bir hatta seyrederken direksiyon düz değilse rot ayarı
gerekmektedir. Düzgün bir yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa
lastiklerin balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde
hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte
güçlük çekiyorsanız arka lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot
ve rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır. Rot ve balans ayarları
bozuk bir otomobili bu ayarları yaptırmadan almayın birçok durumda ayar
bozukluklarına bozuk bir parça neden olmaktadır.